На Балакн Фест – Европейски корени наша консулка ожени българи – прецедент в историята на Родната емиграция и дипломация, и най-вече в САЩ
КАКВО СЕ СЛУЧИ – ОТ НАЧАЛО ДО КРАЙ – ОТ СЦЕНАТА НА АМФИТЕАТЪРА ДО СПЕЦИАЛНО ПРИГОТВЕНАТА БЪЛГАРСКА СВАТБЕНА ТЕНТА
„Юницата ни е за даване, само търговеца да видим!”
25 май 2014 г. Веселка Атанасова Василева (Veselka Vasileva) и Росен Георгиев Начев сключиха уникален български граждански брак в Америка, след като Вера Шатилова (Vera Shatilova – Micarova), консул на Р България в Лос Анджелис успя да ги ожени по стара българска държавническа традиция в Сан Диего. Това е прецедент в историята на българската емиграция и дипломация, и най-вече в САЩ, като градът бе специално избран.
Втората по важност в Ел Ей наша дипломатка, сложила ленатата с цветовете на родния ни флаг, възпроизведе забравената в Америка Родна сватбена церемония, по време на организирания „Балакн Фест – Европейски корени“ в най-южния град на Калифорния. 3-дневният празник се проведе в частно имение на съпруга на наша сънародничка, и бе дело на организацията BCELA и социалната група във Фейсбук – Махалата (Mahalata), само малка част от програмата, продължила от 24 до 26 май. Именно сватбата бе кулминацията на събитието.
“Скъпи младоженци, уважаеми кумове и драги гости,” някои от вас са чули тези думи в “брачното” в Общински и други съвети в България, нали? Именно с тези думи Шатилова застана пред младото семейство и техните кумове, официално наречени “свидетели”, Стефка Любенова (Stefka Lubenova) и Красимир Туевски, и пред множеството ентусиазирани наши сънародници. По-рано преди сватбата на Феста, младите са изпълнили още един обичай – традиционното канене именно на кумовете.
“Събрали сме се в този празничен ден, за да уважим желанието на Веселка и Росен да създадат семейство и да споделят с всички нас това толкова важно събитие в техния живот – денят, в който се вричат в любов и протягат ръце един към друг, за да извървят живота си заедно,” каза бившата ни говорителка на посолството ни в Москва, чийто глас вече ясно се чува и на другия край на Планетата и САЩ – в Калифорния.
“Вие Росен …”, “Вие Веселка, желаете ли да сключите гражданск брак и да вземете за супруг/а …,” с тези добре познати ни заветни думи, се обърна “колежката” Вера към младоженците. Русокосата консулка е активен участник, още от самото създаване, в организираната група за български народни танци “Хоротропци” в “Града на Ангелите”, в която играят и младоженците.
Последва питане и към кумовете, които да кажат дали “потвърждават желанието и решението” на младоженците, за да може те да положат своите подписи.
“Съгласно Закона и обичая” консул Шатилова обяви гражданският брак за сключен, което предизвика виковете на нетърпеливите присъстващи – “Горчиво”. Ентусиазмът им бе спрян от водещата церемонията, защото според реда, това може да се случи само след като се сложат брачните халки. И това стана – кумата свърши работата и Росен грабна Веселка, и щастливо замръзнаха в целувка. ВИЖТЕ ГАЛЕРИЯ на Официалната част от Церемонията за сключване на граждански брак на Веси и Росен.
Всъщност, това бе предпоследният от ритуалите, изпълняващи народните обичаи. Последният бе чупенето на погачата, за да се види кой ще ръководи дома. На “финала” на младоженците бяха връчени български знамена, а те раздадоха на всички присъстващи специално приготвени за случая малки шишенца (филджан) с ракия с мащерка, затворени с корк и панделка.
КАКВО СЕ СЛУЧИ – ОТ НАЧАЛО ДО КРАЙ – ОТ СЦЕНАТА НА АМФИТЕАТЪРА ДО СПЕЦИАЛНО ПРИГОТВЕНАТА БЪЛГАРСКА СВАТБЕНА ТЕНТА (+снимки, видео)
Ще ви представим всичко, което се случи, според целият сценарий и режисура на събитието, в чийто оригинал имаше и подробни инструкции кой какво да прави. Материалите ни бяха любезно предоставени от организаторите на сватбата на БАЛКАН ФЕСТ 2014. Всчики доброволно и всеки със задълженията си на своето място и в определения момент, подготвен от по-рано. Публикуваме само текста така, че да ви представим едновременно обичая и това което се случи. Или простичко казано:
КАК СЕ ПРАВИ БЪЛГАРСКА СВАТБА?
Участници в Сан Диего: Веси, Росен, Данаил, Мира, Ира, Вера, Марио, Мария, Велина, Диана Джонева, Стефка, Момчил, Нина, Ина, Владо, Вальо, Станислава, Надя, Марк, Лияна, Даниела, Краси, Петър (… и др. ако сме пропуснали някой – извинете!)
Всичко започна с реч на “избраният” “Кмет” на Махалата (Mahalata), група във Фейсбук, Калин Крумов (Kalin Kroumov) в Амфитеатъра, където всички бяха в очакване. Бяха представени основните участници – младоженци и кумове – вижте:
Приготвяне на невестата
Непосредствено преди отвеждането на девойката в дома на момъка се извършват и редица обреди, свързани с нейните коси. Тя сяда върху ямурлук, поръсен с жито, орехи и други плодове, а нейните дружки разплитат косите й и ги сплитат отново в невестинска прическа. С тези действия се отбелязва преминаването на девойката в обществото на омъжените жени. Затова моментът на сплитането е особено вълнуващ, а песните на девойките допълват тъжните чувства с нов изблик на тъга и размисли за очаквания тежък живот в новия дом, където невестата няма да намери цветя и венци, хора и веселби. Противопоставя се волната безгрижна младост на тежкото положение на невестата в патриархалното семейство. Подчертава се не само моралната подчиненост на невестата като по-млад член на семейството, но и нейната социална зависимост.
Приготвяне на момъка
Сходен означителен обред е и бръснене на младоженеца. Той сяда на дръвника или под плодно дърво и деверът, та дори и да няма брада. За космите от брадата му се полагат особени грижи. Една от девойките държи кърпа и ги събира старателно, след което ги хвърлят в хамбара с житото или върху розов храст. Бръсненето на младоженеца става в атмосфера на противоположни на сплитането на девойката чувства. Всички в рода се радват, че е дошло време момъкът да доведе невеста – отмяна на свекървата от тежката работа на полето и в къщи. Затова и песните звучат жизнерадостно и оптимистично. Като тръгнат да взимат невестата, момковите роднини не минават по пътя, по който ще се върнат после, за да не овдовее и да не се върне при родителите си булката.
3. Взимане на невестата от дома й
Най-драматичният етап от сватбата започва когато сватовете, качени на коне, накичени с цветя, въоръжени с пушки и предвождани от байрактаря, тръгват за невестата с песни и музика, с викове и гърмежи. В песента на тръгване се сравнява сватбеното шествие със “силна войска”, която трябва да надвие моминия род, за да се сдобие с невестата. Бързи ездачи изпреварват сватбата и оповестяват момини за пристигането на сватбарите. Стигнат ли дома на невестата обаче, намират дворната врата здраво затворена.
Пред младеженеца и неговата дружина се поставя изискването да преодолеят някакво препятствие: да свалят с пушка ябълка, забучена върху дълга върлина, да свалят невестиното знаме от високо дърво или деверът да се бори с шурея си и да го победи. Понякога момини отварят вратата на сватовете срещу откуп.
В дома на момата сватбарите намират портата затворена. За да ги пуснат, младоженецът трябва да се пребори с брата на невестата, да разреши мъчни задачи или да плати откуп.
Преодолели първото препятствие, сватовете веднага срещат нова, по-сериозна преграда. Момините дружки са заключили вратата иа стаята, в която е невестата, и не разрешават никой да влиза. Деверът и младоженецът трябва да заплатят откуп или да надделеят с физическа сила. Едва тогава младоженецът подарява на невестата донесените от него обуща, а деверът я извежда сред сватовете..
С пазарене и откуп е свързано и предаването на червения петел, украсен с наниз червени чушки и торбичка със зърно – момините роднини го предават на заложника, или петларя.
Изпращането на невестата завършва с лисване на вода от майката на булката и посипването на младоженците с жито от кумата. От този момент тъжното настроение рязко спада. Невестата вече няма право да плаче и тъгува, за да не обиди новите си роднини
Реплики:
„Чули сме, че имате юница; обадил се е търговец за нея, за даване ли ви е или не?” – пита някой от роднините на момчето.
Бащата на момичето отговаря: „Юницата ни е за даване, само търговеца да видим!”.
Друг от сватовете допълва: „Имали сте соколица и нашият сокол се върти около нея, дошли сме , ако можем да я хванем!”
Роднина на момичето добавя: „Ако имате примка и ако можете, хванете я; ние я не крием. Она като взела да хвърчи нашироко, вече не е наша!”.
You must log in to post a comment.