История на Светците и Свети места по Света и у нас, Кой празнува Именден, Видео, Рецепти НА КИНО ЗА ПРАЗНИКА
На 29 Юни всяка година Светата църква чествува едновременно паметта на великите Св. славни и прехвални апостоли Петър и Павел (Петровден) (SS. Peter and Paul – Saint Peter the Apostle, Saint Paul the Apostle), които тя нарича първовърховни първопрестолници и вселенски учители. Това е датата на тяхната гибел. Най-големият летен, и един от най-големите прзаници през годината се почита, както от Християните от Православната, така и от Католическата Църкви. Българските Православни Църкви в Съединените Щати, и особенно в Лос Анджелис, обикновенно не отбелязват празниците на точната дата, а го правят в последващата неделя.
Боговдъхновените писатели на свещените книги за тях не са скрили от нас грешките и заблудите, в които са изпаднали, затова техният пример е особено поучителен за нас. В ап. Петър Църквата вижда образ на един отрекъл се от Христа и след това покаял се, а в ап. Павел – образ на един, който се противил на Господа и след това повярвал.
В народния календар Петровден се предшества от Петровите заговезни, които започват с първата седмица след Петдесетница. На 29 Юни завършва постът и се отговява с младо петровско пиле. В представите на българите Петър и Павел са братя, а някъде се смятат и за близнаци, но не са. Петър е райски ключар и пазител на райската градина, a св. Павел пуска светкавици и запалва снопите на нивата.
Петровден народът ни свързва винаги с жътвата, с младите животни и първите плодове – ябълки петровки, както и с големите Петровски събори по села и градове, и на него се работи. Обредите и ритуалите, които се извършват на този ден, предпазват от огън и пожари. Празнуват: Петър, Денчо, Петра, Петя, Петраки, Петрачко, Петрана, Петрун, Петруна, Пенчо, Пенка, Пеню, Камен, Апостол, Малчо, Цоло, Павел, Камен, Павлина и Полина.
+++ Най-важните обстоятелства на техния живот са описани в книгата “Деяния на светите апостоли”, а за апостол Петър – и в светото Евангелие.
СЪЗДАЛ РИМСКАТА ОБЩИНА, А БИЛ РАЗПНАТ ТОЧНО ОТ РИМСКИЯТ ИМПЕРАТОР
Свети апостол Петър, брат на ап. Андрей Първозвани, бил неук и беден рибар от гр. Капернаум на брега на Галилейското езеро. Еврейското му име било Симон, а името Петър, което на гръцки означава “камък”, му дал Сам Иисус Христос. (Бел.ред. “камък” (petra), Петър (Petrus))
Ревностен във вярата, когато Христос запитал: за кого Го мислят човеците, Петър отговорил, че той е Син на Живия Бог. Тогава Иисус отговори и му рече: блажен си ти, Симоне, син Ионин, защото не плът и кръв ти откри това, а Моят Отец, Който е на небесата; и Аз ти казвам: ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да й надделеят; и ще ти дам ключовете на царството небесно, и каквото свържеш на земята, ще бъде свързано на небесата; и каквото развържеш на земята, ще бъде развързано на небесата” (Мат.16:13-19)
Петър бил един от най-любимите ученици на Спасителя и бил въздигнат от Господа до апостолско достойнство. Петър следвал неотделно Спасителя до деня на Възнесението Му. Преди залавянето на Спасителя Петър се отрекъл от Христа по време на съда, но и горчиво се разкаял. След Възнесението на Иисус и слизането на Светия Дух ап. Петър проповядвал и вършил много чудеса и изцерения. Отишъл в Рим при гонението на Нерон и бил осъден на разпъване. Той моли екзекуцията му да е различна от тази на Христос, заради което е разпнат с главата надолу на 29 Юни 67 година, когато и ап. Павел намерил мъченическата си смърт. През 326 г. в памет на това император Константин нарежда да се построи базилика, посветена на Свети Петър. В новозаветния дял на Библията са включени две съборни послания на ап. Петър, отправени до всички християни. Римокатолическата църква чества светеца като основател на Римската християнска община.
“Като послушни чеда, не постъпвайте според предишните ваши похоти, кога бяхте в неведение, но по примера на призовалия вас Светия и вие сами бъдете свети във всички постъпки.” … “Възлюбени! Моля ви, като пришълци и странници, да отбягвате от плътските похоти, що воюват против душата, имайки помежду си добри обноски сред езичниците, та те, кога ви корят като злосторници, щом видят добрите ви дела, да прославят Бога в деня на посещението.” …”Защото бяхте като овци блуждаещи (без пастир), но сега се завърнахте при Пастира и Пазителя на вашите души.”
АПОСТОЛ НА ЕЗИЧНИЦИТЕ Свети апостол Павел (от латинско паулус – малък), с кръщелното име Савел, не е от кръга на Христовите ученици. Роден в Мала Азия, той бил фарисей и в духа на консервативния юдеизъм участвал в гоненията срещу християните и в убийството на свети първомъченик Стефан. Обръщането му към Христос станало ненадейно, в резултат на необикновено видение. В книгата Деяния на на св. Апостоли (XI глава) се разказва, че на път за Дамаск Савел видял необикновена светлина и чул Божия глас от небето: “Савле, Савле, защо ме гониш? … Аз съм Иисус, когото ти гониш”. Това събитие било повратно в живота му. Излекуван, той се покръстил и станал най-ревностния разпространител на християнската вяра. Проповядвал в Антиохия, Киликия, Кипър, Галатея, Ефес, Атина, Македония, Коринт, Испания и затова е наречен “апостол на езичниците”. Около 67-а година Павел бил окован и изпратен в Рим на съд.
Загинал мъченически на 29 юни 67 г. заедно със свети апостол Петър. Смъртта му съпровождали множество чудеса. Преданието разказва, че вече отрязаната глава на светеца продължавала да слави Господа, а там, където тя паднала, избликнали при извора (на мястото на днешния манастир “Три фонтана” край Рим). Новият завет на Библията (който не се почита от еврейската религия) съдържа четиринадесет (14) негови послания до новопокръстени във вярата, в които разяснява християнските ценности и правилата на църковния живот.
“Аз си помислих, че трябва да извърша много противни работи срещу името на Иисуса Назорея. Това и сторих в Йерусалим и, след като приех власт от свещениците, много светии (т. е. християни), затворих в тъмница, а когато ги убиваха, аз одобрявах това. И често ги мъчех по всички синагоги и ги принуждавах да хулят Иисуса и, разярен без мяра против тях, гонех ги дори и по външните градове. С това намерение (около 35 г.) отивайки в Дамаск с власт и поръчка от първосвещениците, посред ден, на пътя, видях от небето по-силна от слънчево сияние светлина, която огря мене и вървящите с мене. ” Из “Житие на Апостол Павел”
Църквата “Св. Апостоли Петър и Павел” се намира в подножието на северния склон на хълма Царевец във Велико Търново. В Похвалното слово за св. Йоан Поливотски от св. патриарх Евтимий има сведение, че Търновската църква “Св. Апостоли Петър и Павел”, заедно с целия околeн манастир е изградена по поръка на съпругата на цар Иван Асен ІІ, царица Ана (1221-1237), която е наредила да бъдат пренесени там мощите на този светец. След падането на Велико Търново под османско владичество в църквата “Св. Апостоли Петър и Павел” е преместена българската патриаршия. В нея около две години служил последният български патриарх Евтимий (до 1393 г.). Църквата функционира като митрополитски център и през Възраждането. Текст и снимка: Регионален исторически музей – Велико Търновo.
Базиликата Свети Петър в Рим
През 326 г. в памет на смъртта на Св. Петър император Константин нарежда да се построи базилика, посветена на светеца. Базиликата Свети Петър е разположена западно от центъра на Рим, на територията на суверенната държава Ватикана, и е център на римокатолическата вяра. Историята посочва, че на мястото на сегашния храм, по-рано се е намирала състезателна арена, където по времето на Нерон християните са били предавани на мъченическа смърт. През 67 г. тук след съд е доведен и екзекутиран апостол Петър.
Когато по-късно тя остарява морално, през 1452 г. Папа Николай V започва строителството на нов храм на нейно място. След смъртта му работата е преустановена и едва през 1506 г. Папа Юлий ІІ нарежда на архитекта Браманте да продължи строителството. Браманте замисля църквата да е с формата на гръцки равностранен кръст.
След неговата смърт работата е поръчана на Рафаело, който проектира църквата наново, този път с формата на латински кръст. След това строителството се оглавява от Микеланджело Буонароти, а след смъртта му архитектите Джакомо дела Порта и Доменико Фонтана изграждат по проекта на Микеланджело два купола: вътрешен и външен. Карло Мадерно достроява капелите и оформя фасадата на храма. На мястото на стария олтар е поставен нов, а в пода е пробито прозорче, през което вярващите могат да видят гробницата на Свети Петър. На 18 ноември 1626 г., с навършването на 1300 години от построяването на първата базилика, Папа Урбан VІІІ освещава новия храм.
До 1990 г. базиликата Свети Петър в Рим бе най-големият християнски храм в целия свят (през 1990 г. той е изпреварен от храма в Ямусукро, столицата на африканската държава Кот д’Ивоар). Размерите на римския храм са потресаващи – той заема площ от 22 067 квадратни метра, височината му е 189 метра, а дължината – 211,5 метра.
Базиликата Свети Петър в продължение на векове е била украсявана от най-добрите майстори. Почти всички изображения по стените и сводовете на храма са изпълнени с мозайки. В подкуполното пространство над главния олтар на базиликата Свети Петър може да се види шедьовърът на Бернини – Балдахинът, висок 29 метра и разположен на четири колони, на които стоят статуи на ангели. През Балдахина се вижда катедрата на Свети Петър, която също е дело на Бернини. Тя включва креслото на светеца, над което сияе Светият Дух. Вдясно от нея е надгробният паметник на папа Урбан VIII. Отляво се намира паметникът на папа Павел III. Всички тези блестящи произведения на изкуството са дело на един ученик на Микеланджело. Тук е и знаменитата скулптура „Пиета“ (Оплакването на Христа), дело на Микеланджело.
Площадът пред църквата, по проект на Лоренцо Бернини, е ограден от 264 колони в четири реда, а в центъра му се намира египетски обелиск и два великолепни фонтана.
Пред входа на храма се извисяват статуите на апостолите Петър и Павел. Петър държи в ръцете си ключовете от Царството Небесно. Мнозина смятат, че тази статуя има чудотворни способности и многобройни поклонници от цял свят прилепват устни до бронзовия ѝ крак. Храмът има пет входа. Последният от дясната страна е наречен Святата врата и се отваря само на кръгли годишнини. Над вратата е разположен мраморен барелеф на Бернини, наречен „Исус връчва на Петър ключовете от Царството Небесно“.
В древността началото на юбилейната година се е отбелязвало със звук на тръба от кози рог, който се е наричал „yobel“, откъдето и произлиза думата „юбилей“.
Святата врата е залята с бетон. На всеки 25 години, в навечерието на Коледа в юбилейната година, бетонът се разбива. След 3-кратно коленичене и 3 удара с чук, Святата врата се разтваря и Папата с кръст в ръка пръв влиза в храма. В края на юбилейната година вратата отново се зазижда за следващите 25 години. В миналото “юбилейната година” е отбелязвана на периоди от 100, 50 и 33 години, от 1299 до 1470 г., когато Папа Павел II (роден Пиетро Барбо във Венеция) установява 25-годишният срок. Павел също разрешава на чужденците да посещават определени църкви в собствените си страни и да внасят пари за Свещените войни, вместо да идват на поклонение в Рим. През 20-ти век юбилеите се провеждат, без да се спазва 25-годишния срок, през 1925 г., 1933 г., 1950 г., 1966 г., 1975 г. 1983 г. и 2000 г.
VIDEO: ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА ВСИЧКИ ИМЕНИЦИ с една прекрасна българска песен “Петруно Пиле Шарено” – гледайте и се веселете
РИТУАЛНА ТРАПЕЗА на Петровден включва Петрова супа или курбан, млечният, типично български специалитет “бял мъж”, ябълки-петровки, задължителното – ястие от петел и ябълки-петровки. Древната митология е приемала петела за знак на висшето, небесното, който като слънцето отмерва времето и е символ на възкресението. Така свързаният с живота и смъртта петел символизира плодородието и продуктивността.
Рецепта за Петрова супа
Две седмици преди празника църквата е определила да се пости. В този период не се ядат блажни ястия. Едва след края на светата литургия на ПЕТРОВДЕН в памет на апостолите, когато свещеникът причестява богамолците, се слага край на Петровия пост.
Според народния обичай на тоя ден, известен повече като Петровден, се коли петровско пиле. Рано сутринта се носят в църквата обредни хлябове и ябълки петровки, за да ги освети свещеникът. След това те се раздават за здраве. Обредна трапеза: Петрова супа, пиле с ориз, пиле яхния с джанки, баница с масло и сирене, прясна пита, тиквеник.
Рецепта за Петрова супа
- Пилето се нарязва на парчета, задушава се в мазнината и се изважда
- В същата мазнина се задушава ситно нарязания лук
- След като омекне лука се посолява и се подправяс червения пипер
- Залива се със студена вода и се кипва
- Връща се месото и се вари до омекването на месото
- Към края на варенето се добавя размито в студена вода брашно.
- По желание сервирайте с люта чушка
Петровско пиле с орехи (като няма петел и кокошката е пиле 🙂
Продукти:
- 1 пиле
- 2-3 глави кромид лук
- 200 г счукани орехови ядки
- 200 г доматено пюре
- 80 мл олио
- 1 ч. л. червен пипер
2 с. л. брашно
1 кубче пилешки бульон
магданоз
Начин на приготвяне
Нарежете пилето на порции, поставете ги в тенджера, поръсете се с 1 кубче пилешки бульон, залейте се с 1 л вода и го сварете.
• В сгорещено олио запържете нарязан на ситно лук, поръсете с червен пипер и залейте с част от бульона, в който е вряло пилето, за да се задуши.
• Прибавете свареното пилешко месо, доматеното пюре и счуканите орехи.
• Задушете за още няколко минути, като добавите размитото във вода брашно.
• Когато е готово ястието се поръсва със ситно нарязан магданоз. По желание към Петровското пиле могат да се добави растителна сметана, която сервирате отделно в купичка, или като “топка сладолед” в края на чинията.
Бързо Диетично Пиле Филе
Продукти:
Пилешки гърди (бяло месо) – 2 бр.
Червени чушки – 2 бр.
Мед – 2 с. л.
Соев сос (хубав) – 3 с. л.
Зехтин (olive virgin oil) – 4 с. л.
Пресен чесън – една връзка (или настрърган на ситно стар чесън и пера от пресен зелен лук)
Лимон (или ароматен лайм) 1 бр.
Джинджифил (ginger) – колкото понесете, 50 г са достатъчни.
Приготвяне:
Нарежете пилешките гърди на лентички – около сантиметър дебели. Сложете ги в силно загрят оребрен тиган без мазнина за 2-3 минути, като ги обръщате. Заедно с месото сложете и вече нарязаните на ивици червени чушки.
След като месото побелее залейте със смес от зехтин, мед, соев сос и лимонов сос. Едновременно с него добавете нарязан пресен чесън и настърган джинджифил. Сместа се бърка докато сосът се сгъсти и стане около 1/2 от първоначалното си количество.
“Бял мъж”
“Бял мъж” е единственото ястие в българската фолклорна традиция, което се приготвя от мъж, и е характерно за жителите на селата високо в Балкана, най-вече за Петровден.Тогава там започва жътвата и е най-подходящото време за приготвянето на народния елексир, защото млякото на овцете е най-гъсто и хубаво, а то е задължително в рецептата. Става за ядене по всяко време, но най-вече за закуска или десерт, защото се препоръчва сладкият вариант.
Легендата разказва за мъжка дружина, отишла навръх Петровден да ожъне житото на нивата. Рано сутрин било, за да избегнат жегите, но работата имало много, а денят напредвал и температурите се покачвали. Точно тогава при тях слязъл самият Свети Петър, който грабнал сърпа и помогнал да се ожъне реколтата, преди да е станало твърде горещо.
Станало време за обяд и всеки отворил бохчата си, за да извади, каквото булката му била приготвила, и по традиция заедно да похапнат. Понечил един от мъжете да извади прясно овче сирене, но от жегата то се било разтопило, засрамил се и не посмял да нагости Св. Петър. Усетил Светията притеснението на жетваря, взел в ръце няколко житни класа, стрил ги, докато зърната станат на брашно. Поръсил с него сиренето, разбъркал и така се получила вкусна бяла каша, която нашите пра-родители нарекли Бял мъж (Белмъш, Кутмач).
Рецептата за приготвянето на типичното за Балкана ястие “Бял мъж” се е запазила почти непроменена до наши дни, но все по-често то се приготвя от жени, а не от мъже, каквато е била традицията навремето, и се предава от поколение на поколение, от майка на дъщеря, от свекърва на снаха.
ПРОДУКТИ:
Прясно сирене (овче, домашно) – 600 г., по възможност неосолено прясно
Прясно мляко (пълномаслено) – 150 мл
Брашно – 6-7 с.л.
Сол – на вкус.
Начин на приготвяне
Намачкайте сиренето с вилица, ако ви се вижда твърде постно, добавете 1 с.л. нормално масло. Размийте брашното в студеното прясно мляко и ги добавете към сиренето. Овкусете със сол и сложете продуктите в бакърен съд, по възможност. Варенето има два варианта и зависи колко сте добри и търпеливи при приготвянето. Подобно е на приготвянето на Whole Grain Oats, пълнозърнесто или ситно смляно в миксер брашно за приготвяне на закуска или като брашнена каша, познато ни тук в Съединените щати.
1 вариант – Гответе кашата на тих огън до сгъстяване, но не повече от 4-5 минути, защото ще се сгъсти твърде много и може да загори.
2 вариант – Сместа се вари при много силен огън, непрекъснато се бърка, докато не изври водата и се сгъсти във вид на каша.
Сложете в чиния за сервиране и поднесете по желание с мед, сладко или ***петмез по избор. Аз си го правя и със сирене или извара.
Петмѐз (на турски: Pekmez), в България наричан още рачел, маджун, адъ, представлява сгъстен сироп от плод с високо съдържание на естественна плодова бързо обратваема от човешкия организъм захар – захарно цвекло, захарна тръстика, грозде, диня, сини сливи, тиква. В него не се прибавя допълнително захар. Употребява се за подслаждане на ошав, може да се яде с хляб, брашнени каши или да се подслади качамак. Широко разпространен е в България особенно до 1950-те години. За да се сгъсти сока се използва нагорещено желязо, пресята дървесна пепел или глина, които се поставят във врящата смес. Когато сока е изврял наполовина в петмеза могат да се сложат парченца тиква, пъпеш, малки зелени домати, зърна от грозде, дюли, праскови, ябълки, круши, орехови ядки, запечени бадеми. За да останат твърди, трябва да преседят във варов разтвор за около 1,5-2 часа, ако се използват тиква или дюли, те трябва да преседят по-малко, защото са по-твърди.
НА КИНО ЗА ПРАЗНИКА
Филмът на Роджър Йънг “Апостол Павел” разказва историята на библейската фигура, която започва живота си, опитвайки се да потиска християните. След като преживява видение за Исус, Саул от Тарс променя името си на Павел и става един от най-ефективните пратеници на Неговото послание. Тази 3-часова версия за телевизиятае по сценарий на Гарет Джоунс.
Апостол Павел Част 1 (Saint Paul 2000 Bulgarian audio Part 1)
Апостол Павел Част 2 (Saint Paul 2000 Bulgarian audio Part 2)
You must log in to post a comment.