400 български мюсюлмани на поклонение в Мека



В София джамията е една, а според Главното мюфтийство у нас, мюсюлманите в столицата са 30 хиляди - български граждани, емигранти от Близкия изток и Африка. На петъчните молитви софийската Баня-Баши джамия до Халите се препълва, има мюсюлмани и на улицата отвън, което се изтъква като мотив от мюфтийството за строителство на нова джамия. От 2006 г.-досега главното мюфтийство в България е изпратило няколко писма до кмета Борисов и общината с искане да им се отпусне терен за строителство на нова джамия в София. Общинатa отговорила, че общинските терени са ограничени и затова не може да бъде отпуснат терен, но ако мюфтийството си намери частен терен с размери подходящ за джамия,то тя ще съдейства. През 2006 година силата на звука от минарето на софийската Баня-Баши джамия предизвика широка дискусия и разпъване на масички пред ЦУМ за национална подписка срещу всекидневния молитвен призив. И въпреки че бе поискано да се намали звукът от джамията, въпреки показните призиви в медиите на Бойко Борисов да се намали уредбата, това не се случи. Звукът си е същият, дори както преди 19 години, когато се чува първият призив Езан след 1989 година.

В София джамията е една, а според Главното мюфтийство у нас, мюсюлманите в столицата са 30 хиляди - български граждани, емигранти от Близкия изток и Африка. На петъчните молитви софийската Баня-Баши джамия до Халите се препълва, има мюсюлмани и на улицата отвън, което се изтъква като мотив от мюфтийството за строителство на нова джамия. От 2006 г.-досега главното мюфтийство в България е изпратило няколко писма до кмета Борисов и общината с искане да им се отпусне терен за строителство на нова джамия в София. Общинатa отговорила, че общинските терени са ограничени и затова не може да бъде отпуснат терен, но ако мюфтийството си намери частен терен с размери подходящ за джамия,то тя ще съдейства. През 2006 година силата на звука от минарето на софийската Баня-Баши джамия предизвика широка дискусия и разпъване на масички пред ЦУМ за национална подписка срещу всекидневния молитвен призив. И въпреки че бе поискано да се намали звукът от джамията, въпреки показните призиви в медиите на Бойко Борисов да се намали уредбата, това не се случи. Звукът си е същият, дори както преди 19 години, когато се чува първият призив Езан след 1989 година.

В повече от 1100 джамии в България отбелязват празника Курбан байрам
Саудитска Арабия плаща всички разходи за 50 наши за да присъстват на поклонението в Мека
4 дни ще празнуват поклониците на Ахмед
  София, 26 ноември 2009г. Близо 400 мюсюлмани от България са на поклонението в Мека, съобщи заместник-главния мюфтия Ведат Ахмед, цитиран от БТА.
  Вчера в Мека, Саудитска Арабия, започна хаджът - традиционното ежегодно поклонение на мюсюлманите.
  Вероятно заради икономическата криза и новия грипен вирус тази година желаещите да станат хаджии са значително по-малко, коментира Ахмед. В свещения град Мека ще посрещнат предстоящия утре Курбан байрам 389 мюсюлмани от България, като от кралската квота са се възползвали 50 души, уточни той. Заместник-главният мюфтия съобщи, че миналата година хаджии са станали близо 700 мюсюлмани, като 70 от тях са били от квота на краля на Саудитска Арабия. Всяка година крал Абдула отпуска безплатна квота за хаджии, като средствата покриват транспортните и другите разходи по време на едномесечния престой, уточни Ведат Ахмед.
  У нас големият мюсюлмански празник Курбан байрам ще започне утре с молитва в повече от 1100 джамии в страната, съобщи още заместник-главният мюфтия на България. В страната има около 1250 джамии, но не всички ще бъдат отворени за празничния намаз /ритуална молитва/, тъй като някои са в ремонт, а в други няма духовни кадри, каза Ахмед.
  Курбан байрамът е свързан със жертвоприношението и изразява преданост и благодарност към Всевишния, обясни Ведат Ахмед. Символиката на празника е свързана с покаянието, помирението и опрощението. Байрамът има дълбоко духовно и социално значение. Освен с молитвите, празничните дни са свързани със стремеж за подобряване на собствения живот, както и за постигане на добри взаимоотношения с околните, разказа зам-главният мюфтия.
  Курбан байрамът се предшества от деня Арафе. В днешния ден Арафе мюсюлманите трябва да постят и в същото време да се подготвят за посрещането на гости за празника. Традиционно на Арафе на близки, съседи, познати и непознати се раздават мекици или колачи, както и сладки, обикновено домашно приготвена халва.
 Трябва да се раздаде на 3 или поне 7 семейства. В исляма двете числа са свещени, освен това седмицата е символ на безкрайността, затова се счита, че ако се почерпят 7 семейства, значи са почерпени безкрайно много хора. За почитане на паметта на починалите си близки в деня Арафе мюсюлманите кадят бухур.
  Нощта срещу Курбан байрам е благословена и на вярващите се препоръчва да се молят горещо. След нощния намаз до късно те четат откъси от свещения Коран. Вярва се, че в тази нощ молитвите непременно биват чути, а желанията се сбъдват.
  На сутринта в деня на големия празник мюсюлманите стават по-рано от обикновено и се отправят към джамията. След сутрешния намаз, следва проповед на имама и байрамският намаз. След това мюсюлманите отправят молитва към Всевишния за благополучие и опрощение, за мира на цялото човечество, обясни Ведат Ахмед. Вярващите си честитят байрама още в джамията. След това те се отправят към гробищния парк, за да се почетат паметта на починалите си близки. Там те се молят за тяхното спасение в отвъдния свят.
  Курбан байрамът започва след сутрешния намаз, продължава 4 дни и свършва след следобедния намаз на 4-ия ден. По възможност ритуалът трябва да се изпълни от духовно лице. В 1-ия ден на байрама трябва да се даде садака /подаяние/. По време на празничните дни мюсюлманите посещават роднини и близки, по-младите целуват ръка на по-възрастните, с което им засвидетелстват уважението си и им искат прошка, а скараните е редно да се помирят. Особено важно е да се посетят близки, които са болни или немощни. Празникът е най-вълнуващ за децата, които по традиция се даряват с много дребни пари и лакомства, разказа заместник-главният мюфтия.

1 comment for “400 български мюсюлмани на поклонение в Мека