Американски режисъор: България сега е САЩ преди 30 години




София, 15 октомври 2009г. Американският режисьор проф. Джед Алън Харис вижда днешна България като САЩ преди 30 години. Затова не се и замисля за пиесата, която да постави у нас - "Проклятието на гладуващата класа" от Сам Шепард. Не се колебае и за избора на сцена - театър "София". Премиерата бе тази вечер.
  Участват актьорите Мартин Гяуров, Милена Живкова, Яна Кузова/гост/, Николай Върбанов, Пламен Манасиев, Сава Пиперов, Мартин Радилов, Николай Антонов, Майя Остоич. Сценографията е на проф.Красимир Вълканов. Композитор е Васко Генев. Продуценти на спектакъла са "Theatredreams" - Александър Илиев и Бистра Дудова.
  "Когато за първи път ме попитаха коя пиеса бих искал да поставя в София, без да се замисля отговорих - "Проклятието на гладуващата класа" от Сам Шепард. Първото ми идване в България беше през 1993 г. По-късно, когато през 2007 г. отново посетих страната, нямаше как да не забележа невероятните промени, които бяха настъпили. На мястото на обработваемите земи бяха изникнали офис сгради, автомобилни борси и жилищни кооперации.
Щастлив бях да видя развитието и просперитета на държавата, но същевременно ме натъжи възможността България да изгуби своята уникалност. 
   Спомних си за промените, които настъпиха в Америка през 50-тте години на 20-и век, когато бях дете. Кварталът, в който израснах, се намираше в края на града. Можех да стигна с колело до близките ферми. Днес същият този път е застроен с търговски центрове и жилищни комплекси - 35 мили. Чак до следващия град", казва проф. Джед Алън Харис, преподавател по режисура в един от най-престижните американски университети - "Карнеги Мелън", създател на прочутия "Сити тиътър" в Питсбърг.
  По думите му пиесата на Сам Шепард е за промените на много нива. В личен план те са свързани с членовете на семейството, които се опитват да се превърнат в нови хора. Трагичното е, че нито един от опитите им не е успешен. В по-широк план пиесата е свързана с корпорациите и инвеститорите, които променят облика на цялата страна. Когато синът Уесли разказва на сестра си какво ще се случи, ако родителите им продадат фермата, той казва:
   "Няма просто да изгубим къщата. Ще изгубим цялата страна."
  Пиесата е за загубата на връзка със земята и зараждането на една нова култура, която поставя икономическото развитие пред личностното.
    За избора на театър "София" режисьорът обяснява: "Едната причина е сантиментална. На тази сцена за първи път гостувах в България преди 16 години с мой спектакъл по покана на тогавашния министър на културата и с активното съдействие на Младен Киселов. А втората е актьорският ансамбъл. Тогава изгледах няколко блестящи постановки и реших, че ако някога колелото на съдбата ме завърти отново на българска вълна, това ще е театърът, в който ще работя. Последните ми впечатления са все така възторжени. Театър "София" е сцена с традиции, таланти и дух, на които биха завидели много театри в Америка."
Jed first came to Pittsburgh in 1976 as a founding member of Theater Express, a company primarily made up of CMU graduates. In the next four years the company created a body of progressive eclectic productions in both drama and musical theater. Among the productions he directed there were "Endgame", "Pre-paradise Sorry Now", "Angel City" and "The Marquis de Sade¹s Justine." After the demise of Theater Express, he developed a relationship as Associate Director with the City Theater, which lasted for over twenty years. During his tenure there, he directed over thirty plays including critically acclaimed productions of "Curse of the Starving Class", "How I Got That Story", "The Danube", "Glengarry Glen Ross", "Talk Radio", "Steel Kiss", "Baltimore Waltz", Seventy Scenes of Halloween" (which also toured Bulgaria through a sponsorship by the International Theater Institute), "The Caretaker", "Slavs" and "Night of the Living Dead-The Opera" For the CMU Main stage he has directed "Nicholas Nickelby" (co-directed with Gregory Lehane), "Escape From Happiness", ³Balm in Gilead", "Red Noses", ³Sly Fox², ³Lysistrata² and ³The Oresteia² (with Associate Directors Matt Gray and Jay Ball) and will direct ³The Government Inspector² for the school this spring. Outside of Pittsburgh, productions include "The Elephant Man" at Theater X in Milwaukee, "The Time of Your Life" at SUNY-Purchase, "The Collected Works of Billy the Kid" at The Gateway Theater in Edinburgh, Scotland and most recently "Dubya and the Gang of Seven" at Theater for a New City in NYC. For the past three summers Jed has been an advisor, teacher and participant in the Leon Katz Rhodopi International Theatre Laboratory in Smolyan, Bulgaria. A professional residency and alternative training program, the Rhodopi International Theatre Laboratory consists of theatre practitioners, scholars, and students from around the world, who are willing to share their culture, knowledge, and experience. Jed has taught at the University of Wisconsin-Milwaukee, The University of Pittsburgh, SUNY-Purchase and for the last 19 years at Carnegie Mellon University.