Нова турска партия в България

chalmaСлед случаят с Адем Кенан и неговата нерегистрирана Турска демократическа партия, ставаме свидетели на поредната провокация по тази тема, този път дело на други „борци за права и свободи” – Али Юзеиров и брат му Юзеир, се казва в обръщение на ВМРО. Двамата братя подготвят създаването на нова партия – „Мюсюлмански демократичен съюз”“, чиито програмни начала, подобно на кенановата псевдоструктура, са в разрез с установените в Р България конституционни норми и закони.

Целите на подобен род провокации са ясни – да се насажда омраза, да се създава илюзия, че в България се нарушават граждански права, че се осъществява дискриминация на религиозна и етническа основа. Целта на всички тези действия е дискредитирането на България и нейните институции.

Съвсем отделен е въпросът кой стои зад Юзеирови и кой инспирира действията им, предвид факта, че учредителят и главният идеолог на партията обяви, че е в тесни връзки с Ахмед Доган.

„Мюсюлмански демократичен съюз” се очертава не само като етническа партия, но и като такава на религиозна основа, което е абсолютно забранено от Конституцията на Р България – чл. 11, ал. 4 и чл. 44, ал. 2. Юзеиров заяви – „…в новата партия може да членува всеки, който е приел етичните норми на мюсюлманството”, което е дискриминация по верски признак. Излиза, че това е партия на „правоверните“. Нещо повече, за хора като Юзеирови явно етичните норми на исляма са преклонение пред подтисниците, грабители на българския народ, които пет века издевателстваха над българите.

Припомняме, че Юзеиров издигна паметник на незнайния турския войн в село Славяново, община Попово, където се създаде и партията му „Мюсюлмански демократичен съюз”. Тези актове са меко казано връх на цинизма, израз на омраза и отявлен, беснеещ антибългаризъм. Да вдигаш паметник на тези, които клаха в Батак, Перущица и Клисура, които дойдоха като завоеватели, с едничката цел да подтискат, да убиват и грабят, е пълно безумие.

Все още е жив споменът у наследниците на македонските и тракийските българи, които бяха подложени на адски геноцид от същите тези „турски войни”. Наглостта на Юзеирови стигна до там, че да критикуват химна на ВМРО „Изгрей зора на Свободата”, който за тях бил обиден. Интересно е как една патриотична песен може да бъде обидна за български гражданин.

ВМРО – БНД призовава българските институции да вземат бързи и адекватни мерки като разтурят сепаратисткото сборище на Юзеирови. Прокуратурата и ДАНС няма повече какво да чакат – тези хора са за съд, за ефективни присъди лишаване от свобода. Крайно време е органите на властта да се заемат с тези провокатори и да ги поставят там, където им е мястото, а именно по килиите.

Като българи не можем да продължаваме да понасяме действията на хора като Адем Кенан и Юзеирови, които по документи са български граждани, а тъпчат и сквернят българската национална идентичност и историческа памет. Хора, които строят паметници на грабители и окупатори, правят организации с отявлена антибългарска цел и пускат османски военен марш, под чийто звуци, по думите на Юзеирови, техните деди са дошли да завладяват българското племе.

ВМРО – БНД настоява да бъде изпълнена заповедта на областния управител на Търговище, за разрушаване на паметника в Славяново.

Всички действия на тази организация на братя Юзеирови е в противоречие с член 11 алинея 4 от Конституцията, където на етническа и религиозна основа не трябва да има партии. Това каза в интервю за предаването „Тази сутрин” по бТВ Ахмед Юсеин от ДПС. „Не трябва да се регистрира такава формация” заяви Юсеин и поясни, че причина за това е, че всичко е силни наклонено към религията. Той допълни още, че не знае какви са отношенията между братя Юзеирови и ДПС. „Съгласявам се с някои техни твърдения, че като представители на една религиозна общност, ние не сме представени в някои структури на властта. Няма доверие властта в нас. Това са НРС, НСО, ДАНС, външно министерство”, каза още Ахмед Юсеин.Той поясни, че в българската общественост се насажда твърдението, че турците са неграмотни.

Г-н Юсеин, кога разбрахте за сформирането на партия „Мюсюлмански демократичен съюз”?

Научих от медиите. Даже тези братя не ги познавам.

Редно ли е да има формации на етническа основа?

Много често се насажда омраза и към нашата партия, ДПС. Казват, че сме етническа. Има един текст в Конституцията, с който се забранява да има политически формации на верска основа. Аз не считам, че нашата партия е такава, защото в нея членуват и българи, и роми, и всякакви. Зачестяват случаите на такива опити – ОМО Илинден, сега тази религиозна партия, четох, че един влах пък е учредил друга партия… Трябва да се помисли за консенсус относно правата на малцинствата, живеещи в нашата страна, и тяхното присъствие във всички сфери на живота. И във всички лостове на държавния апарат. И в тази връзка аз съм солидарен с тези, които казват, че нямаме нито един посланик мюсюлманин. Да не говорим, че в командния състав на войските нямаме нито един представител. Да не говорим за НСО, НРС и т.н.
Като обединител на нацията президентът трябва да събере един елит и този елит да каже ясно докъде се простират правата на тези хора, които де факто по  конституция са равноправни, но де юре в някои сфери на живота на присъстват. От години се насаждаше страх, че видите ли турците, като дойдат на власт и има турчин министър, ще се случи някакво чудо, някакъв потоп ще има в България. Такова нещо не се случи. Аз също мога да кажа, че Атака или РЗС са етнически партии.

Стряскащо е, че братя Юзеирови са приели за химн един османски марш. Как тълкувате този избор?

Това е толкова недомислена работа, такова насаждане на страх…! Това е във вреда на нашата вяра, те осъзнават ли какво правят и как влияят на мюсюлманите с това поведение?! В България има паметници, издигнати в Омуртаг, в Исперих – там са писани имената на българи и турци, които са проливали кръвта си. Има паметници и в Кърджалийско. А те казват, че няма. Така че не съм съгласен да се насажда омраза с някакъв паметник. Но съм съгласен с констатацията, че представители на малцинствата не се допускат в някои структури на властта.

Защо държавата няма доверие на мюсюлманите?

Не казвам, че този представител трябва да бъде излъчен от нашето малцинство. Ръководството на НРС или на НСО да види кой е най-достойният. 12 % сме в тази държава, не може в командния състав на  армията да няма нито един мюсюлманин! Срамното е, че пращаме корпуси в Босна, в Афганистан, а в състава няма нито един мюсюлманин! Това е дискриминация! Тази криза в момента изисква пълна консолидация на обществото. С ясни правила и еднаквото им прилагане спрямо всички български граждани.

Как трябва да реагират институциите сега?

Аз мисля, че самата регистрация на тази партия ще бъде отхвърлена. В устава имали следните текстове – „…чрез утвърждаване на мюсюлманските добродетели в обществото и гарантиране на личната свобода”. Просто не мога да проумея какво искат да кажат. Освен това има друг текст – „…сдружение на личности, приели морално етичните норми на исляма като поведение и начин на живот”. Значи ли това, че ако един българин влезе в тази партия, трябва да приеме исляма…? Има някои противоречия. Имаме си закони и предполагам, че те ще бъдат приложени.
Но дебат за присъствието на малцинствата в тези структури, които ви казах, е крайно наложителен. Ако някой си мисли, че ние тука сме временно явление, много се лъже! Границите са отворени, всеки от нас може да отиде в Европа, в Турция – където си иска! Но ние желаем да живеем в майка България! Не искаме България да се дели, но искаме нашите деца и внуци да живеят с надеждата, че тука ще получат пълните си конституционни права.

А ще подкрепите ли предложението в Конституцията да се запише, че България е християнска държава като ценностна система?

В Конституцията имаме един член, където се казва, че България е православна страна. Мисля, че това е достатъчно. Колкото повече задълбаваме на тази тема, толкова повече приличаме на етапи, които нашите западни съседи са преминали. Като Босна например, което не е хубаво. Големите бели започват от дребни неща.

РЗС обаче ви обвиняват, че ДПС има вина за нахлуването на радикален ислям. Според някои път именно ДПС стои зад партията „Мюсюлмански демократичен съюз”.

В партийните ни среди никога не съм срещал хора от нашето ръководство, които са толерантни към тези, които насаждат омраза в България. Всички тези обвинения, тези димки на Яне Янев… За този паметник се говори от два-три месеца, ДАНС самосезирала ли се е? Службите трябва да се занимават с тези неща, някой трябва да си понесе отговорността. Случаят не е за г-н Янев, а за г-н Костов – да повика шефа на ДАНС и да попита – Откога следите дейността на тази група, този процес наблюдаван ли е? А г-н Абаджиев, който беше евродепутат, не си спомням да е питал в Европарламента защо има депутати от Унгарската партия в Румъния…? Той се заяжда само с ДПС. Просто трябва да спрем с това заяждане. Аз мога кажа, че партията на Яне Янев е етническа. Посочете ми един турчин там, един ром…

Около изборите Ахмед Доган обяви, че етническият мир е застрашен. Какво имаше предвид той? Може би тези думи са основание за обвиненията към ДПС.

Преди 7-8 години всички партии, които целяха да влязат в парламента, но бяха извън сметките на избирателите, вечно прилагаха тази предизборна тактика: да се говори анти – анти турци, анти ДПС. От ден на ден в нашите отношения, вместо да се подобряват, се получава една голяма пукнатина и това не е добре за България. Да не говоря какво говори СКАТ, какво се излива върху нас! Много хора се чудят – как при тези огромни грешки, които допуска ръководството на ДПС тези хора пак гласуват за партията? Ами има ли за кого друг да гласуваме?!

Кой според вас спонсорира братя Юзеирови? Това е важен елемент от проблема.

Не мога да разбера. Не ги познавам. Четох, че имали някакви приходи, някакви фирми…

Твърди се, че ги финансират фондации от Европа, толериращи радикалния ислям.

Всички, които коментират този проблем, трябва да внимават да не изместят плоскостта към цялата мюсюлманска общност. Само заради изцепките на двама-трима души. Или десет. Тогава ще бъде много жалко. В България ние говорим колко сме толерантни и  добри, но някои неща не са така. В някои градове на България нашите мюсюлмани нямат права! Там се води атеистична политика спрямо нашето религиозно малцинство. Защо в Самоков например джамията не е отворена за петъчна молитва? Защо в Стара Загора нямаме молитвен дом? Защо в Бургас молитвения дом беше срутен…? Нито един българин не излезе да каже две приказки. Нали тези хора се събират да се молят, не да крадат! Никой не казва защо в Скопие мюсюлманите нямат гробища! Никой не казва защо столичният архитект не е подписал разрушителното за строежа на мюсюлманския център в София! Нали искаме нашите деца да бъдат обучени в България. Много се зарадвах за избирането на Ирина Бокова, зарадвах се, че е подала ръка на мюсюлманските страни. Но е хубаво да дойде и в България да подаде ръка на някои мюсюлмани в някои общини тука, където техните права са погазени.

АХМЕД ЮСЕИН ЮСЕИН
  • Дата на раждане: 17 септември 1948 Момчилград, България
  • Професия: преподавател
  • Специалност: биология
  • Езици: руски; турски;
  • Семейно положение: разведен
  • Избирателен район: 17-ПЛОВДИВ ОКРЪГ
  • Избран(а) с политическа сила: “Движение за права и свободи” (14.07 %)
  • Участие в предишно НС: 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;

Възпоминания от Батак
(разказ от едно дете) от Иван Вазов

Както повечето произведения на Вазов и “Възпоминания от Батак” има съвсем конкретна жизнена основа. “Това дете беше едно момченце, сираче от Батак, което прибрах в къщата си – разказва Вазов – То слугуваше и ходеше на училище. Казваше се Иванчо. Детския му стил съм запазил в разказа.” Това е Иван Тодоров Ганев, който по време на клането е бил малко дете.

От Батак съм, чичо. Знаеш ли Батак?
Хе, там зад горите… много е далече,
нямам татко, майка: ази съм сирак,
и треперя малко, зима дойде вече.
Ти Батак не си чул, а аз съм оттам:
помня го клането и страшното време.
Бяхме девет братя, а останах сам.
Ако ти разкажа, страх ще те съземе.

Като ги изклаха, чичо, аз видях…
С топор ги сечеха, ей тъй… на дръвника;
а пък ази плачех, па ме беше страх.
Само бачо Пеню с голям глас извика…
И издъхна бачо… А един хайдук
баба ми закла я под вехтата стряха
и кръвта потече из наший капчук…
А ази бях малък и мен не заклаха.

Татко ми излезе из къщи тогаз
с брадвата в ръцете и нещо продума…
Но те бяха много: пушнаха завчас
и той падна възнак, уби го куршума.
А мама изскочи, откъде; не знам,
и над татка фана да вика, да плаче…
Но нея скълцаха с един нож голям,
затова съм, чичо, аз сега сираче.

А бе много страшно там да бъдеш ти.
Не знам що не щяха и мен да заколат:
но плевнята пламна и взе да пращи,
и страшно мучеха кравата и волът.
Тогава побягнах плачешком навън.
Но после, когато страшното замина –
казаха, че в оня големи огън
изгорял и вуйчо, и дядо, и стрина.

И черквата наша, чичо, изгоря,
и школото пламна, и девойки двесте
станаха на въглен – някой ги запря…
Та и много още дяца и невести
А кака и леля, и други жени
мъчиха ги два дни, та па ги затриха.
Още слушам, чичо, как пискат они!
и детенца много на маждрак набиха.

Всичкий свят затриха! Как не бе ги грях?
Само дядо Ангел оживя, сюрмаха.
Той пари с котела сбираше за тях;
но поп Трендафила с гвоздеи коваха!
И уж беше страшно, пък не бе ме страх,
аз треперех само, но не плачех веки.
Мен и други дяца отведоха с тях
и гъжви съдрани увиха на всеки.

Във помашко село, не знам кое бе,
мене ме запряха нейде под земята.
Аз из дупка гледах синьото небе
и всеки ден плачех за мама, за тата.
По-добре умирвах, но не ставах турка!
Като ни пуснаха, пак в Батак живях…
Подир две години посрещнахме Гурка!

Тогаз лошо време и за тях наста:
клахме ги и ние, както те ни клаха;
но нашето село, чичо, запустя,
и татко, и мама веки не станаха.
Ти, чичо, не си чул заради Батак?
А аз съм оттамо… много е далече…
Два дни тук гладувам, щото съм сирак,
и треперя малко: зима дойде вече.


Пловдив, 1881

6 comments for “Нова турска партия в България

  1. 09/29/2009 at 11:21

    Иван Костов: Създаването на Мюсюлман-демократичен съюз е “кьорфишек”
    29.09.2009 /БТА/
    Като “кьорфишек” определи лидерът на ДСБ Иван Костов създаването на Мюсюлман-демократичния съюз. Пред журналисти той уточни, че според него тази партия се създава, за да се покаже колко нужно е ДПС за България, че не бива да се съдят министри от движението и срещу него не бива да се вади нищо, защото е национална ценност. “Тъй като, ако не си плащаме на ДПС и неговата корупция, ще ни постигнат ето такива партии”, обясни създаването на формацията Костов.

    Според него, не е необходимо ръководството на ДАНС да бъде викано и изслушвано от ресорната парламентарна комисия. Комисията за контрол на ДАНС не бива да се превръща в “арменския поп”. Нервите, страховете, притесненията – всичко да бъде изливано пред комисията” , смята Костов.

    ДСБ настоява за радикална и целенасочена реформа в данъчните закони и бюджет 2010. По думите на Иван Костов, за разлика от антикризисните мерки на президента, тези на Министерския съвет започват необходимата политическа дискусия.

    Според ДСБ приоритет трябва да бъде възстановяването на реалната икономика, която в момента е в криза. Правителството да поеме ясни задължения към гражданите в здравеопазването, социалната сфера, образованието и националната сигурност, поиска още Иван Костов.

  2. 09/29/2009 at 11:26

    Че колят раята с брадва
    Опит за убийство в село наше исламско

    29 Септември 2009г./БТА/
    Поредният скандал в гърменското село Рибново, което бе разследвано за наличие на радикален ислямизъм. След ескалиращо напрежение, там се стигна до опит за убийство.

    В полицията са задържани баща и син, които се опитали да убият с брадва брата на анти-ислямиста Недим Таламанов – Феим.

    Резултатът: нови попълнения в ареста, след като преди дни самият Таламанов бе задържан заради саморазправа, засилено полицейско присъствие в селото и страх сред местното население.

    Още преди изборите за парламент в село Рибново имаше напрежение. Учителят по религия в местното училище бе обвинен в насаждане на радикален ислямизъм сред децата. Мурад Бошнак бе разследван от прокуратурата, но доказателства не бяха открити.

    Оттогава скандалите между двата лагера – този на Бошнак и този на анти-ислямиста и представител на Ред, законност и справедливост Таламанов не спират. Последно Таламанов е задържан в полицията по съмнения, че е подпалил плевнята на учителя. Дни по-късно брат му е заплашен с убийство. Задържани са двама души, а селото е сковано от страх.

    Хората в Рибново са разделени на две групи, преобладават защитниците на разследвания Бошнак. Според тях напрежението има политическа окраска.

    Съседите на заплашвания Феим Таламанов твърдят, че той и семейството му нямат място в селото.

    Самият Бошнак също бе привикан за разпит, само че в кметството. Твърди, че фамилия Таламанови редовно го заплашва.

    Днес в селото имаше засилено полицейско присъствие, за да се избегнат евентуалните проблеми след освобождаването на задържаните.

  3. 09/29/2009 at 11:33

    Цялата история работи за ДПС

    “Още от зората на демокрацията тези от турското малцинство и от мюсюлманите, които влязохме в СДС, и досега сме членове на Съюза на демократичните сили и можем да кажем, че успешно се справяме с интеграционните политически процеси вътре в СДС. Това, че риеха християндемократическите ценности, това са ценностите, взети от Стария завет – свободата, солидарността, справедливостта, нали. Тези ценности би трябвало да бъдат и на исляма, защото Старият завет е общ”, заяви в студиото на предаването “Тази сутрин” председателят на Организацията ЕВЕТ и бивш заместник-председател на СДС Ергин Емин.

    “Всъщност религията е основата, която е най-стабилната в една семейна клетка и оттам произтичат и тези термини като християндемократически. Аз и нашата организация Европейска визия за етническа толерантност, което означава ЕВЕТ и преведено от турски е “да”, анализирахме вчера с нашия национален координационен съвет какво точно става и решихме, че това е… това нещо, което става с обявяването, че ще се регистрира или ще се създаде такава една партия, първо, трябва да мине през две неща. Първото е говореното, защото е прецедент. Но е и провокация за това да се изпробва нашата демократичност, нивото на демократичност в България. А прецедент е това, че се използва името “Мюсюлмандемократическа партия”. Би трябвало вие да попитате Висшия съвет на мюсюлманите в България, Главно мюфтийство, дали застават зад принципите и устава на тази партия. Аз не съм запознат с устава на тази партия, но вие утре ще видите този устав и вероятно тогава ще започнем да говорим по-точно какво представлява.

    Според нас те са гузни, защото само преди два месеца на европейските и на парламентарните избори те поддържаха определена политическа цел. И заедно с хора от Главно мюфтийство и от районните мюфтийства агитираха в полза на една етническа политическа сила”.

    “Мюсюлманите и етническите малцинства в България нямат нужда от допълнително законодателство. Това, че сме членки на Европейския съюз, е сигурност. Това, че сме членки на Алианса, северноатлантическия, е още по-голяма сигурност. Обаче има едно нещо, което не сме свършили в България. И това го казваме от избори на избори, но никой не се наема.

    Политическите партии извън Движението за права и свободи са оставили една ниша в смесените региони, където действа само една политическа сила. Редица мои колеги казваха, че там действа страхът. Обаче този страх може да падне, когато политическите формации, казвам политическите формации в България, които имат идентични свои образувания в Европейския парламент и са членки на европейските партии, трябва да влязат в тези райони агресивно. Агресивно особено сега, когато се открива един малък вакуум”, смята Емин.

    На въпрос кой печели от раздухването на провокацията в Славяново, Емин отговори:

    “Можем да излезем от пресконференцията от 5 юли на Ахмед Доган и на ДПС тогава пресконференцията, когато Ахмед Доган лично заплаши в ефир пред всички медии на България това, че до една година ще има проблеми управлението, бъдещото, в България, ако те не участват в него.

    Аз не случайно казах Ахмед Доган и неговият близък кръг. Защото те искат да втълпят на българското общество, че те, когато не са в централната власт, ще се случват такива неща. За мен и за моите приятели от гражданско сдружение ЕВЕТ това е един голям кьорфишек, това, което става в Славяново. Защото, ако погледнем изборните резултати от местните избори 2007, после европейските избори, после изборите за избор на народни представители, ще видим, че там, в Славяново, 200 души постоянно, около 200 души, постоянно гласуват за Движението за права и свободи. Освен това този район е бастион на ДПС. И след като е бастион на Ахмед Доган, лично се контролира от Касим Дал. Това е близкото обкръжение на господин Доган. Аз мога да кажа, че това е провокация, обслужваща интересите на Движението за права и свободи, за да покаже “вижте ние като не сме на власт, какво се случва”./бтв/

  4. 09/29/2009 at 11:35

    Всичко е провокация на ДПС, защото ДПС излезе от властта, беше изкарана от властта чрез вота на българските избиратели и се очертава трайно да е извън властта

    Има логика историята в Славяново да бъде провокация на ДПС, защото ДПС излезе от властта, беше изкарана от властта чрез вота на българските избиратели и се очертава трайно да е извън властта. Това заяви На БарЕкадата лидерът на “Атака” Волен Сидеров.

    Логично е там, където ДПС владее всичко в тези райони и нищо не става без тяхното съгласие, тази поява на нова мюсюлманска организация да е под тяхната протекция и с тяхната стимулация, допълни Волен Сидеров. Той припомни, че това не е първата провокация, като даде пример с опитите за създаване на помашка партия, мюсюлмански партии от този тип с откровено враждебно отношение. Тези организации тръгват със заявено враждебно отношение към християните, към българите, каза още лидерът на Атака.

    “Ние приемаме не само като провокация, но и като заплаха подобни организации, които се появяват, защото те не само измерват реакцията на общественото мнение, което е очевидно как ще се реагира, но те действат и във връзка с външни фактори.

    Тук става въпрос за религиозна организация и не трябва да забравяме, че мюсюлманството, ислямския свят в момента, е организиран в няколко големи арабски държави, които са центрове на подобни фондации. Да, в България действат такива фондации, аз съм писал и говорил много пъти,(…)

    Става дума не за нетолерантност. Да България и българите сме много толерантен народ, но толерантността не трябва да се превръща в мазохизъм, не трябва да бъде национален нихилизъм, при който да позволиш такова арогантно поведение”.

    Малцинствата, така наречените малцинства – дали етнически, дали хомосексуални, дали верски – те са част от цялото общество, те са част от националната форма, наречена България. Те не могат да бъдат претенденти за отделни колективни права, категоричен е Волен Сидеров.

    Той заяви, че в България няма дискриминация към нито едно малцинство.

    “Това е абсолютен факт и с това не трябва повече да се спекулира. Има едно пресоляване на темата за малцинствата”, смята още лидерът на Атака.

    “Тук, да излезе по този арогантен начин един човек, или двама братя в случая, и да кажат, че искат да се нарекат имена на улици на турски войни, герои (…) или някои от незнайните сатрапи, изверги, които са осъществили Баташкото клане, може би на някои от тях иска да нарече въпросният Юзеиров някоя улица”, коментира Сидеров.

    “Това е една подигравка с националното ни достойнство. Не трябва да я позволяваме незамивисом дали това е просто провокация, опит на някой отвън и отвътре да пробва общественото мнение, ние трябва да реагираме като общество и като институции.

    Тук прокуратурата трябва да се намеси. Защото прокуратурата беше много бърза когато повдигна и в момента тече проверка срещу мен, защото, спомняте си в Кърджали, в един от кварталите на Кърджали, беше поругано християнско гробище. Там отидохме цялото ръководство на Атака, активисти, направихме митинг, в знак на протест, поискахме бърза съдебна разправа с тези хулиганчета, които ругаеха българите и всичко християнство – още няма между другото санкции срещу тях, и веднага общински съветници отг ДПС повдигнаха, сигнализираха срещу мен, прокуратурата се намеси. Такава бързина на прокуратурата не виждам сега”.

  5. 09/29/2009 at 11:39

    Премиерът: Службите да се заемат с мюсюлманската партия

    И днес 29 септември 2009г. вестниците в България продължават да поместват политически реакции, свързани с учредяването на партията “Мюсюлмандемократичен съюз” от братята Юзеирови.

    Службите да се заемат със създадената преди два дни партия, нареди вчера премиерът Бойко Борисов, цитиран от “24 часа”. Той е определил формацията като противоконституционна. “В България няма условия за радикализиране на ситуацията по етнически и религиозен признак, няма и почва за партии на етническа и религиозна основа”, е коментирал зам.-председателят на ДПС Лютви Местан в Стара Загора. От ВМРО са заплашили да разрушат паметника на незнайния турски воин, издигнат от братята Юзеирови в село Славяново. До 2 октомври обаче е срокът, в който те трябва да решат дали да не го съборят доброволно.

  6. 09/30/2009 at 12:47

    София, 30 септември /БТА/
    Причините за появата на партия “Мюсюлмандемократичен съюз”
    трябва да се търсят в езика на омразата, заяви
    заместник-председателят на ДПС Лютви Местан от парламентарната
    трибуна в изявление от името на ПГ на ДПС.
    Славяново е обратната страна на национализма, на езика на
    омразата, който до 2001 г. бе прикрит и латентен, но днес е
    повече от явен и заявява претенция да съучаства при управлението
    на европейска България, каза Местан. Обща отговорност на
    партиите, които се определят като цивилизовани, е да
    маргинализираме тези формации, които проповядват езика на
    омразата, независимо чия уста ги артикулира, заяви той.
    Днес езикът на омразата заявява претенции да се превърне в
    норма не само на политическо говорене, но и на политическо
    поведение, посочи Местан. Дори и в рамките на този парламент
    чухме непристойни и обидни изрази, които дори бяха посрещнати с
    аплодисменти, каза той. Трябва да има еднаква непримиримост и
    към Славяново, и към онова, което се случи например в
    Асеновград, където зад маската на символите на Ку Клукс Клан се
    чуха откровени антисемитски призиви, посочи Лютви Местан.
    Избирателността според него би била “ерзац демокрация”.
    Демократичното гражданско общество на България не се нуждае
    от партии на етническа и религиозна основа, политическите сили
    трябва да се различават по своята идейна основа, а не по
    произхода на своите членове, добави той. Нормалните партии
    трябва да осъзнаят своята отговорност за премахване на
    предпоставките за появата на политически или други партии, които
    проповядват етническа и религиозна нетолерантност или каквито и
    да е идеи, насочени срещу интегритета и националната сигурност
    на България, посочи Местан.
    Той отбеляза, че религията и етносът са феномени от друг
    кръг, който не покрива политическите идеологеми и от тази гледна
    точка платформите не могат да се основават на сепарирането на
    националността. ДПС гради партийна идентичност чрез реална
    политика в името на интегритета, териториалната цялост и
    суверенитета на България, каза Местан. Надявам се тази
    категорична позиция да постави точка на опитите зад случващото
    се в Славяново да се припознае ДПС като продуцент, заяви той.
    По думите му за ДПС новината от Славяново за учредяване на
    партия “Мюсюлмадемократичен съюз” е сериозна провокация за
    зрелостта на политическите субекти в държавата.