Воевода и башибозук на едно в Родопите

Gaazi tekeВсеки уикенд през лятото хиляди мюсюлмани от цялата страна се събират под вр. Свобода в Родопите на землячески срещи

Лъки, 25 август 2009г. Всяка събота и неделя през лятото на поляната под връх Свобода в Родопите се събират хиляди мюсюлмани от цялата страна, съобщават от националната информационна агенция.
Наричат ги землячески срещи, а мотото е едно "Курбан за здраве и просперитет за всички".
    По неписан график всеки уикенд организаторите са от различни населени места в страната, но идеята е една - събират се изселници и техни наследници от Родопите, напуснали родните си места в средата на миналия век и потърсили прехраната си по цялата страна, та дори и в чужбина. Техните корени са от селата Дряново, Дебеляново, Загражден, Давидково. Срещите се организират от 6 години, но най-масови стават след като на връх Свобода мюсюлманската общност изгради теке на Енихан Баба.
Що е теке: http://bg.wikipedia.org/wiki/Теке
   В края на юли тази година неформалните домакини бяха от Хасково, на 2 август срещата бе организирана от кв. Долни Воден в Асеновград.
   Няма намесена администрация или партийна централа, идеята и организацията си е на хората, разказа за БТА Сюлейман Хаджибекир, организатор на курбана от Долни Воден. Той е категоричен, че тук не се прави разграничение по вероизповедание и за доказателство показва десетки християни, свои съселяни.
   Специално за срещите и честването на религиозни мюсюлмански празници на поляната са изградени навеси, в които "на ресторантски начала" могат да се нахранят наведнъж около 1 000 души. Отделно огромните поляни наоколо могат да поберат палатки за още 5 пъти по толкова. Най-важното място там е оджакът, където се приготвят курбаните, обзаведен с всички "екстри".
    По думите на Хаджибекир средствата за обредните животни се събират на принципа кой колкото даде, като основната част е от по-заможните им съграждани.
    Тази година хората от Долни Воден посрещнаха близо 6 000 свои земляци от цялата страна. В приготовлението на курбана се включват около 50 доброволци, които с времето са натрупали опит под вещото ръководство на майстор-курбанджията от Долни Воден Иван Ушев, на 68 г.
demir teke
На снимката: Демир Баба теке край град Исперих, създадено върху старо тркийско селище.
Точно от оджака започват и 666-те стълби (666-числото на дявола), които водят до върха и текето, паметник-мавзолей на Енихан Баба.Според мюсюлманите той е светец, проповедник и лечител, живял в региона. За християните пък е османски военачалник, насилствено покръстил в ислямската религия християнското населението в Средните Родопи през 14
век.
  В новото светилище обаче има саркофаг и пак мюсюлмани твърдят, че там са положени част от мощите на Енихан Баба. Дали е така и какво има в него -  не се знае. Все още хората не знаят и кой финансира строежа му, независимо от твърденията, че това е Джамийското настоятелство на Давидково, което закупи от община Баните голяма част от терена, в това число и самия връх.
   Направиха се и пътищата до върха, единият от които през с.Манастир. Път, какъвто в Родопите няма! Път, който свързва общините Лъки и Баните, но който бе направен единствено за удобство на поклонниците-мюсюлмани за текето. Защото двете общини са в две различни области - Пловдив и Смолян и нямат административна връзка.


    На няколко крачки от костницата на Енихан Баба има паметна плоча на Момчил юнак, първият българин посрещнал с бой османските нашественици стъпили на европейския бряг.
   Християни и мюсюлмани продължават да се срещат под върха, така както е било през вековете. Защото християните от Манастир и мюсюлманите от Давидково имат едни и същи корени. Всички говорят на чист майчин български език, носят най-цветните български народни носии, пеят най-лиричните и трагични песни за родопските войводи. И сега срещите се провеждат на общия терен, под общия връх и всеки го нарича както му е на сърце - Енихан Баба, Момчил, Свобода! И точно там, в Средните Родопи може да се види какво означава религиозна толерантност. Защото родопчани искат да изживеят живота си в добри отношения със съседите си, всеки със своя бог.

1 comment for “Воевода и башибозук на едно в Родопите

  1. шабан юсеин
    2012/06/11 at 11:50 AM

    Госпоидин Евгении- как хубово завършвате статията си. При започването както за Момчил войвода упетребявате любезното обръщение и да не употребите думата “Башъбозук”
    и за един пълководец(както и вие го обресувате),би било по красиво.